Det å ha et nettsted er i dag standard for omtrent alle bedrifter. Det finnes enkle og gode publiseringen løsninger som får siden raskt på nett. men det å få nettstedet synlig på Google søk er en annen sak. I denne artikkelen skal jeg vise deg effektive metoder for å nettstedet til å bli synlig på nett.

Optimaliser for søk
Sørg for at hver side på nettstedet ditt er tydelig målrettet mot et bestemt emne.
Dette er lett å glemme, men det er regel nummer en for god SEO.
Dersom du lager flere sider som er rettet mot et søkeord, vil Google bare ranke en av sidene. I verste fall kan Google velge en annen side en den du ønsker.
Det lønner seg å gjøre en grundig søkeord analyse for å finne volum og ppc pris for de aktuelle søke ordene.
Jo mer spesifikt og målrettet du lager innhold jo større er muligheten for havne på første siden av Google søke resultater.
Lag mer innhold
En blogg er en av de beste måtene å øke synligheten på nett Hvert blogginnlegg er en mulighet til å bli lagt merke til av Google og rangere for varierte søkeord.
Legg til nettstedet på sosiale medier og kataloger
Jo flere steder du lister opp firmaet ditt jo flere steder kan det bli lagt merke til.
Her er noen av de viktigste stedene for Norske nettsider:
• Facebook
• Instagram
• LinkedIn
• Google Min bedrift
• gule sider
• 1881
Bli bekreftet av Google
Google gjennomsøker nettet og oppdager nettsidene dine avhengig av hvor enkle de er å lese og kategorisere. Vil du la Google gjennomsøke sidene dine enda mer effektivt? Send inn bedriften din til Google Maps ved hjelp av Google Min bedrift.
Slik gjør du det:
- Opprett en Google bedriftsprofil
- Finn bedriften din på Google Maps
- Gjør krav på bedriften din på Google Maps
Det siste trinnet er å vente på en fysisk bekreftelseskode i e-posten og skrive den inn i bedriftsprofilen din. Når du har gjort krav på bedriften din, blir du bekreftet av Google og har muligheten til å optimalisere Google Min bedrift-oppføringen din. Jo mer komplett bedriftsprofilen din er, desto mer blir du synlig på lokale søk i Google.

Bruk overbevisende titler
Å legge til nøkkelord i titlene på nettsidene dine vil hjelpe både Google og søkere til å identifisere dem. Men du vil bli lagt merke til, ikke bare identifisert. For å bli lagt merke til, lag overbevisende titler – det vil si sikte på å skille seg ut.
En god tittel kan hjelpe deg med å øke klikkfrekvensen.(CTR)
For eksempel, hvis du er en massasje terapeut og du har et blogginnlegg om fordelene med varm oljemassasje,er dette eksempler på forskjellige titler:
• Ikke overbevisende: «Fordeler med oljemassasje»
• For ekstremt: «Hvorfor oljemassasje vil forandre livet ditt»
• Overbevisende: «6 grunner til å prøve oljemassasje» eller «6 oljemassasje kan forbedre helsen din»
Bygg allianser med andre
Nå ut til nettsteder og blogger som allerede har blitt lagt merke til av Google
Se etter bloggere og påvirkere/influencere i din bransje som allerede har fanget oppmerksomheten til et stort publikum.
Dette er måter du kan gjøre dette på:
• Inviter dem til å gjøre et gjesteblogginnlegg på bloggen din. De vil markedsføre innlegget til publikum, noe som vil bidra til å få nettstedet ditt lagt merke til av potensielle kunder.
• Be om å bli omtalt i et av deres oppsummerings-, gjennomgangs- eller sosiale medieinnlegg med en lenke til nettstedet ditt.
Se etter partnerskap og samarbeid der begge parter hjelper hverandre med å nå et bredere publikum.
Skriv kvalitetsinnhold

Det skrive om søkeord og plassere disse søkeordene riktig på sidene dine vil hjelpe Google å legge merke til deg.
Men hvis du vil at flere skal legge merke til deg, må du rangere høyere i søk.
Hemmeligheten bak å rangere høyere på Google er kvalitet. Det finnes ingen snarveier.
Google ser på hvor lenge besøkende blir på nettstedet ditt, og om de navigerer til andre sider før de avslutter.
Husk å Terminer søket for det eksakte søkeordet! Det vil si at bruker finne svar på det de søkte etter. (Google merker om brukere går tilbake og trykker andre resultater)
For å skrive et blogginnlegg som blir lagt merke til, sørg for å gjøre dette:
• Dykk dypt inn i emner og svar på de vanligste spørsmålene knyttet til søkeordene dine
• Inkluder bilder, videoer og andre medier for å holde oppmerksomhet og øke tiden som brukes på nettsiden
• Ta sikte på å gi en opplevelse med nettstedet ditt (ikke bare svar)
• Overvåk lastetider og optimaliser for mobil
BCS
Å fokusere på kvalitet i stedet for rangering vil faktisk hjelpe bedriften din til å rangere høyere på Google og bli lagt merke til av flere mennesker.
Bruk gode bilder
Hvis du har bilder av høy kvalitet av produktene eller tjenestene dine, kan du sørge for at de er optimalisert for rangering i et bildesøk ved å gjøre følgende:
• Velg et passende filnavn
• Hold filstørrelsen liten for å redusere lastetiden
• Legg til bildetekster
• Bruke alternativ tekst(alt tag) og titteltekst
• Inkluder bilder i XML-sitemaps
Andre måter å forbedre nettstedets synlighet på
Annonsering på Google er en sikker måte å få merkevaren din til toppen av søkeresultatene om du byr høyt nok.

.
Optimaliser GMB for anmeldelser
Jo flere anmeldelser du har, og jo bedre de er, desto større er sjansen for at en bruker klikker på oppføringen din.
For å få flere anmeldelser på Google og andre plattformer som Trustpilot må du sørge for å:
• Gi fremragende tjenester til dine nåværende OG potensielle kunder. Verdsett hver enkelt, vær ekte og gjennomsiktig, og arbeid for å raskt løse eventuelle problemer.
• Ikke vær redd for å be fornøyde kunder om å sende deg en anmeldelse. Mesteparten av tiden vil de gjerne gjøre det (så lenge du gjør det enkelt for dem).
Hold deg aktivt engasjert på sosiale medier
En av de enkleste (og mest kostnadseffektive) måtene å få nettstedet ditt lagt merke til er å aktivt legge ut oppdateringer på bedriftens sosiale mediekontoer.
En god regel er dette: max 20% av innleggene dine bør markedsføre virksomheten din. Resten bør være nyttig informasjon, guider du har opprettet, eller annet innhold du synes er interessant.

Du trenger ikke å markedsføre virksomheten din hver gang du legger ut oppdateringer .
Her er noen tips for å bli mer aktiv på sosiale medier:
• Still spørsmål som starter samtaler
• Svar på dine følgere spørsmål (å være morsom er en bonus!)
• Bli med i LinkedIn- og Facebook-grupper
• Bruk populære eller tilpassede hashtags
• Send folk som har stilt spørsmål på sosiale medier til nettstedet ditt for svar
Vær også oppmerksom på at profilene og innleggene dine på sosiale medier noen ganger kan vises på første side når noen søker på ditt firmanavn.
Bruk lokale medier
Mange lokale medier vil gi deg omtaler i publikasjonene deres gratis.
Du kan nå ut til lokale aviser, magasiner, radiostasjoner og nyhetskanaler med en interessant historie. Plassering av annonser i aviser og lokale publikasjoner vil også bidra til å skaffe nye øyne på nettstedet ditt.
Grip små muligheter til å bli lagt merke til
Markedsfør nettstedet ditt hvor som helst du kan.
Inkluder det i e-postsignaturen din, på salgsfremmende flygeblad, på fakturaer og på kvitteringer.
Jo flere øyne du får på nettadressen din, jo flere personer vil du se som besøker nettstedet ditt.
Her er enkle stikkord du kan ta med i din plan for å bli mer synlig på nett:
- Målrett mot nettstedet ditt med søkeord
- Gjør det enkelt for Google å gjennomsøke sidene dine
- Publiser mer innhold
- Legg til ditt nettsted til elektroniske kataloger
- Bruk overbevisende titler
- Samarbeid med nettsteder som allerede har blitt lagt merke til av Google
- Ranger høyere med SEO og bli lagt merke til
- Kjør Google Ads-kampanjer
- Gi svært god service og lever kvalitets tjenester/produkter
- Legge ut nyheter på sosiale medier
- Delbarhet = merkbarhet
- Bruk lokale medier