Søkemotoroptimalisering(SEO) av innhold

Det er vanskelig å lage innhold av høy kvalitet og som samtidig havner høyt oppe i søkeresultatene på Google. Her er noen tips for SEO optimalisering av innhold på nettiden.

Orginalt innold er best for seo
Orginalt innold er best

Selvfølgelig bør nettstedet ditt være godt designet, ha et bra brukergrensesnitt, og ha det tekniske i orden. Men uten kvalitets innhold har nettstedet ditt ingen sjanse til å ranke på topp i Google.

Søkeordsanalyse

En SEO-strategi for innhold bør begynne med en søkeordsanalyse. Dette er fordi du må vite hva publikum søker etter for å skape trafikk. Søkeordsanalyse hjelper deg å oppdage de beste søkeordene å optimalisere for.

Mitt beste råd er å gå for søkeord med høyest pris i Google ads, for å sjekke konkurransen manuelt ved å sjekke topp 3 resultatene i SERP.

Grunnen til at jeg ser på klikk pris er at jeg ønsker å bruke data som større konkurrenter har betalt mye penger for å få. Det meste av budgivningen på Google Ads er styrt av kunstig intelligens, og derfor kan du regne med at søkeordene med høy konkurranse og klikk pris er søkeord som konverter bra.

Hvis du gjør søkeordsanalysen din riktig, bør du ha en oversikt over søkeordene folk bruker og hvilke du ønsker å optimalisere for.

Det finnes mange dyre SEO verktøy som gi deg vanskelighetsgrad på søkeord, men de fleste verktøyene baserer seg på gamle ranking faktorer som ikke er så mye bedre en gjetting.

Gjennom søkeordsanalyse kan du finne ut hvilke søkeord du bør sikte på for å få god synlighet i Google på kommersielle søk.

Det viktigste kriteriet for å se om du kan vinne i konkurransen med eksisterende resultater er å se om noen av topp 3 resultatene terminerer søket. Dersom ikke topp resultatene gir et perfekt svar på søket, kan du lage bedre innhold og ranke på topp.

Min Søkeordsanalyse består av fem trinn:

  • Bruk hoved søkeordet i Google Keyword Planner
  • Velg ut resultatene med høyest klikkpris
  • Se på søkeintensjonen, les mer om betydningen av søkeintensjon her.
  • Sjekk om toppresultatene tilfredsstiller det brukeren ønsker svar på
  • Opprett destinasjonssider for søkeordene som du kan lage bedre innhold for.

søkeord analyse med Google Keyword Planner
Google Keyword Planner er alt du trenger for å starte søkeord analyse

I tillegg bruker jeg ubersuggest til å finne søkeordene som driver trafikk til konkurrerende sider.

Det er også viktig å klassifisere søkeordene dine som hoved søkeord eller såkalte longtail søkeord.

Hoved søkeord generelle søkeord som beskriver hoved nisje eller produkt. (Sko er for eksempel et hoved søkeord.

Longtail søkeord som er mer spesifikke og består av flere ord. (et eksempel på longtail søkeord er: blå Nike joggesko).

Søkeintensjon handler om hva brukeren ønsker å oppnå gjennom søket, og det er viktig å forstå dette for å lage innhold som samsvarer med dette.

Google bygning med logo

Google prøver alltid å tilfredsstille de eksakte behovene folk har, og de blir bedre og bedre til å finne folks hensikt / intensjon ved hjelp av maskinlæring.

Det finnes fire typer hensikter i søk:

  • Navigasjons intensjon – Søk på for eksempel VG
  • Informasjons intensjon – søk etter informasjon
  • kommersiell intensjon – Brukere som er i shopping modus
  • transaksjons intensjon – Brukere som er klare for å kjøpe

Hvis du optimaliserer innholdet ditt for en hensikt som ikke samsvarer med hensikten til de som søker etter et bestemt søkeord, vil du sannsynligvis ikke rangere høyt i søkeresultatene.

Når man sjekker søkeord i Google Keyword Planner vi som regel søkeord med kommersiell intensjon og transaksjons intensjon koste mest. Det er også disse søkeordene som er mest verdifulle å bruke i SEO optimaliserte artikler.

Tilpass søkeordstrategien

Søkeordstrategien bør ikke være statisk. Den bør endres og utvikles i takt med din bedrift og nettsted.

Hold deg oppdatert på endringer i bedriften din og tilpass strategien deretter. Hvis nettbutikken din begynner å selge nye produkter, bør du utvide listen med flere søkeord.

Hvis du sikter mot nye markeder, er det viktig at søkeordene dine også er rettet mot disse markedene.

Organsik søketrafikk meme
Husk å tenke på leseren når du skriver innhold

Her er tips til å lage et mest mulig engasjerende innhold:

  • Strukturer teksten bedre ved å legge til overskrifter og underoverskrifter. Dette gjør teksten mer oversiktlig og lettere å lese.
  • Korriger grammatiske feil og sørg for at teksten har god flyt. Dette vil gjøre teksten mer forståelig og enklere å lese.
  • Unngå å bruke fagspråk så mye som mulig. Bruk enkle og forståelige ord og uttrykk, slik at teksten blir tilgjengelig for et bredt publikum.
  • Legg til eksempler og illustrasjoner for å gjøre teksten mer visuell og lettere å forstå.
  • Sjekk at teksten har en klar og tydelig struktur, med en innledning, en hoveddel og en konklusjon. Dette vil hjelpe leseren å følge med i teksten og forstå budskapet ditt.
  • Legg til lenker til relevante kilder og ressurser for å gi leseren mer informasjon og dybde på emnet.
  • Les teksten høyt for deg selv eller noen andre for å sikre at den høres naturlig ut og at budskapet ditt kommer tydelig frem.

Kannibalisering av søkeord

Kannibalisering av søkeord kan være et problem når du har mange artikler om et bestemt emne som ofte sier de samme tingene.

Dette kan føre til at innholdet ditt konkurrerer mot seg selv i søkeresultatene.

Man får bare en side indeksert per søkeord, så derfor er det viktig at rett side blir valgt.

For å unngå Kannibalisering av søkeord, bør du sørge for at artiklene dine er unike og ikke bare repeterte versjoner av hverandre. Det er også viktig å undersøke om artiklene dine presterer så bra som de burde, og å finne ut om eventuell kannibalisering kan ødelegge sjansene for en høyere rangering.

Tekstforfatting er en viktig del av en vellykket SEO-strategi for innhold.

Det er viktig å skrive innhold som er attraktivt og spennede for publikum, samtidig som du også gjør det attraktivt for søkemotorene.

For å skrive godt SEO optimalisert innhold, bør du starte med en original idé.

Innholdet bør være «friskt» og nytt, og det bør være forskjellig fra det som allerede finnes på nett.

Du bør også sørge for å tenke på publikummet ditt og hva du ønsker å fortelle dem.

Det er også viktig å ha et formål med artikkelen din og å vite hva du vil at publikum skal gjøre etter å ha lest den.

Det er også viktig å huske at originalt SEO-innhold ikke nødvendigvis betyr at det må være helt nytt innhold

Lesbar tekst

En viktig del av å skrive bra tekster er å lage innhold som er enkelt å lese. Lesbarhet er viktig både for lesere og for Google.

Hvis teksten din er godt strukturert og tydelig skrevet, vil leserne forstå budskapet ditt, og det vil også hjelpe Google å forstå det bedre. Hvis hovedbudskapet ditt er tydeligere for Google, er det mer sannsynlig at innlegget ditt vil rangere godt i søkemotorene.

Lesbarhet handler om mange faktorer, som tekststruktur, setningslengde og klare avsnitt.

Innhold, kontekst og søkeintensjon

Takket være utviklingen innen naturlig språkbehandling, forstår Google nå mye bedre tekst enn for bare få år siden. Teknologien Google bruker er Bidirectional Encoder Representations from Transformers (BERT).

Nå handler ikke lenger bare om hvor mange ganger søkeordet brukes.
Google tar også hensyn til konteksten til disse søkeordene, slik som sammenfallende termer og uttrykk, relaterte ord og synonymer.

I tillegg, som nevnt tidligere, kan Google forstå brukernes spørsmål bedre: den prøver å bestemme hva søkeintensjonen til brukeren er. Er han eller hun ute etter et produkt eller bare informasjon? Hvilke sider passer best for den hensikten?

Dette betyr at du bør tenke på ordene du bruker rundt søkeordene dine: Gjør de det klart hvilket emne du diskuterer?

Og har du formålet med innlegget eller siden du skriver på i tankene?

Gir det bare informasjon eller prøver du å få salg, og stemmer det overens med det brukerne dine faktisk leter etter?

Kan man bruke kunstig intelligens og verktøy som ChatGpt til å lage SEO innhold?

Det kan være fristende å bruke ny teknologi for å spare tid på artikkel skriving. Men det er en stor risiko dersom du prøver å generer innhold med ChatGPT eller liknende verktøy.

tweet om Innholds spam
Tweet fra Barry Schwartz

AI-generert innhold som ChatGPT kan bli merket som spam av Google fordi det ikke følger Googles retningslinjer for kvalitetsinnhold. Her kan du lese mer om hvorfor Google ikke ønsker AI-generert innhold