For å øke synligheten til merkevaren din i det digitale landskapet, trenger du en strategi.
Denne strategien bør øke bevisstheten om merkevaren din og gjøre målgruppen oppmerksom på den.

Hva er digital synlighet?
Digital synlighet er hvordan merkevaren din og dine produkter er tilstede på nett.
Selv om du har en flott nettside, kan det være vanskelig for brukere å finne den på nettet hvis du ikke har en strategi for å øke synligheten.
Dette er der søkemotoroptimalisering (SEO) kommer inn. SEO hjelper med å øke søketrafikken til nettsiden din, men det er ikke nok å bare øke antallet unike besøkende. For å konvertere besøkende til kjøpere, må bedriften din også skape en attraktiv og optimal brukeropplevelse.
Hvordan øke synligheten i digital markedsføring?
- Forstå målgruppen din og hva de søker etter
- Bruk SEO-vennlige nøkkelord og setninger på nettsiden og i innholdet ditt
- Utnytt sosiale medier og blogger for å nå ut til målgruppen
- Opprett en påkostet og interessant nettside og sørg for at den gir en god brukeropplevelse
- Utnytt betalte annonser for å nå et større publikum
- Oppretthold en god nettetikette og vær aktiv på nettet
- Bygg opp et nettverk av innholdsskapere og bloggere for å spre merkevaren din
Jo flere unike besøkende du tiltrekker deg, desto større er sannsynligheten for at du kan oppnå mer salg.
For å skille deg fra konkurrentene og få et konkurransefortrinn, er det viktig å bygge en god merkevare.
En sterk merkevare kan også bidra til å etablere deg som en ledende aktør i bransjen, noe som igjen kan øke sannsynligheten for at kunder velger deg fremfor konkurrentene dine.
Det å ha en god merkevare er også en stor fordel når det gjelder søkemotoroptimalisering (seo), siden man over tid får flere søk som omhandler fimanavn/merkevare. Goolge bruker kunstig intelligens for søkeresultater, og merkevare søk gir et kraftig positivt signal i algoritmen.
Å ha optimal digital synlighet er mer enn å etablere en nettside og sosiale medie plattformer. Det krever å gå dypere inn i å forstå hvem målgruppen din er, hva de trenger og hvilke kanaler de er aktive på.
Søkeord analyser
Undersøk hvilke typer setninger eller søkeord målgruppen søker etter og hvilke løsninger du kan tilby.
Bruk SEO-verktøy for å forbedre interne sider på nettstedet ditt. Du bør også være strategisk med hvilke søkeord du inkluderer i nettstedet ditt for å forbedre virksomhetens rangering i søkeresultatene.

Velg gode søkeord
Inkluder relevante søkeord med longtail (lang hale).
Long-tail søkeord refererer til setninger som er svært spesifikke, f.eks. «Seo byrå i Oslo»
Om du er synlig i søke på longtails vil konverterings raten på nettsiden gå kraftig opp, sammenliknet med mer generelle søkeord. Selv om longtail søkeord har mindre volum, er det en god strategi å optimalisere for dem.
Husk å holde kontakt med følgere på sosiale medier ved å svare på spørsmål eller kommentere innlegg som er relevante.
Digital synlighet er ikke skrevet i stein.
Du må kontinuerlig gjennomgå din nettside for å sikre at innholdet ikke blir foreldet. Hvis nettstedet ditt inneholder utdatert innhold, vil troverdigheten din synke. Det vil også påvirke plassering i søkeresultater, dermed også din digitale synlighet
Synlighet på sosiale medier
Dagens internettbrukere forventer at merkene de følger skal være like online som de er. Derfor bør virksomheten din lage en strategi som inkluderer regelmessig innlegg på plattformer som Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, TikTok, LinkedIn, Pinterest og Snapchat.

Bygg opp en mail liste
Sørg for å sette opp mail kampanjer som bygger opp din email liste. Dette kan du gjøre ved å gi bor «lead magneter» som e-bøker eller nedlastbare PDF-filer.
Husk at mail liste er trafikk som du eier.

Søketrafikk kan forsvinne ved en Google oppdatering eller Facebook alogaritme forandring, men mail listen din er trafikk du eier og som du kan alltid sende utinformasjon til.
Betalt annonsering
du kan kjøre betalte annonser på søkemotorer som Google Ads, sosiale medieplattformer som Facebook-annonser, og til og med betalt innhold gjennom sponsede blogginnlegg.
For å sikre maksimal avkastning på annonser bør du overvåke kampanjene du betaler annonser, ved å angi en realistisk ROAS (return on ad spend) og deretter justere kampanjene konsekvent for å sikre at du overholder den.
Her er noen muligheter for digital synlighet som kanskje ikke alle tenker på:
- Bruk YouTube for å lage videoer som markedsfører merkevaren din. YouTube er en av de mest populære plattformene for videoinnhold, og det kan være en god måte å nå ut til et større publikum på.
- Opprett en podcast og del den på plattformer som Spotify og Apple Podcasts. Podcasting blir stadig mer populært, og det kan være en flott måte å markedsføre merkevaren din på.
- Start influencer-markedsføring ved å samarbeide med influencers som har et stort publikum på sosiale medier. Dette kan bidra til å øke synligheten til merkevaren din.
- Bruk app-butikkene for å markedsføre apper og tjenester. Hvis du har en app eller en tjeneste som kan være nyttig for brukerne, kan du liste den i app-butikkene og markedsføre den der.
- Bruk virtuelle arrangementer og konferanser for å markedsføre merkevaren din. Med COVID-19 har det blitt stadig vanligere å arrangere virtuelle arrangementer, og dette kan være en flott måte å nå ut til et større publikum på.
- Lag en strategi med e-postmarkedsføring for å markedsføre merkevaren din til en kvalifisert liste over e-postadresser. E-postmarkedsføring kan være en effektiv måte å nå ut til målgruppen din på, spesielt hvis du har en kvalifisert liste over e-postadresser.